Podnikání

Podnikání s dětmi v zádech – dře to, ale jde to

napsala Míša Chramostová

„Podnikat jsem začala až na mateřské.“ Většina žen, které tuhle větu vysloví, si k podnikání přičichly už s prvním dítkem. Moje rozhodnutí podnikat přišlo o něco později. Při odchodu na druhou mateřskou jsem měla bytostnou chuť „něco“ dělat. Něco, u čeho si mentálně odpočinu od plínek, mléka a básniček. Když má člověk dávat (a že toho děti pojmou), musí taky někde brát. Na to by měl být zákon. 😉

Své o tom ví i moje kamarádka Sára, která se mě koncem léta vyptávala na podnikání s velkým zájmem.

A tak jsem si řekla, že ten náš rozhovor pošlu dál. Třeba některou z vás taky nakopne.

Jak jsem se k podnikání dostala?

Při odchodu na druhou mateřskou jsem sršela elánem. Návrat do původní profese event managera bych ale s dětmi nezvládla. Překypující energie se u nás doma nesnesitelně kumulovala. Manžel mi udělal ohromnou radost, když mě propojil s jeho obchodním partnerem, který potřeboval pomoct s LinkedIn. Měla jsem z toho neuvěřitelně skvělý pocit. Když jsme projekt dotáhli do konce, zjistila jsem tři zásadní věci:

  1. Bytostně potřebuju zaměstnat mozek – přináší mi to radost a doma pak všechno nějak lépe funguje.
  2. LinkedIn mě baví a dává mi oproti jiným sociálním sítím smysl.
  3. Chci v tom pokračovat!

Následovalo seznámení s Petrem Zelenkou, mistrem v Social Selling. Jeho koučing byl skvělý. Jednoho dne přišel a bez obalu se mě zeptal: „Hele a nechceš v tom LinkedIn začít podnikat?“

JO! To bylo ono. Prošla jsem velkým množstvím kurzů v Česku i v zahraničí. Také jsem dost času věnovala sebevzdělávání a rovnou vše aplikovala v mezinárodní společnosti Veritas, která u nás nemá marketingové zastoupení.

Jak jsem získávala další zákazníky?

Staly se dvě zásadní věci. Za prvé - LinkedIn skutečně funguje. Nastavili jsme komunikační taktiku. Zvolili jsme ambasadorku a vytunili její profil. Postupně jsme jí navyšovali síť spojení a pravidelně publikovali příspěvky v návaznosti na komunikační taktiku. Trvalo to pár měsíců, ale partneři, distributoři a zákazníci si toho začali všímat. Povědomí o značce a odbornosti ambasadorky rostlo.

Za druhé – úspěchů si začaly všímat i další firmy. Ptaly se - jak to děláte? Dnes je tomu něco málo přes rok a půl. Za tu dobu mám za sebou 12 projektů. Firmy si vybudovaly značku a většina z nich získala z LinkedIn nové zákazníky. Jsem ráda, že LinkedIn dává mně i mým klientům smysl a všechny postupy a nápady rovnou testujeme v praxi.

Co mě na podnikání překvapilo?  

Překvapilo mě všechno 😊. V podnikání jsem byla naprostý nováček. Jak si založit živnostenský list, jsem hledala na Googlu.  Tam je naštěstí informací dost. Složitější to bylo doma. Zajistit hlídání a všechny potřeby dětí i rodičů. Musela jsem najmout chůvu pro mladšího syna v jeho šesti měsících. To byla pro mě asi největší rána. Naštěstí si děti na tento režim zvykly poměrně brzo.

Pracuji z domova a to má své výhody i nevýhody. Děti vědí, že jsem doma, ale když mám workshop nebo online konzultaci, nemohou být se mnou. První rok podnikání byl opravdu náročný.  

Jak skloubit práci a potřeby tak malých dětí?

Myšlenky, zda se dostatečně věnuji dětem, mám v hlavě prakticky denně. Od kamarádek vím, že je mají i mámy „na plný úvazek“, které logicky potřebují mentální oddech od dětí stejně jako já. Akorát ten čas využívají jinak. To mě trochu uklidňuje. Vše si dávám na misky vah a snažím se dětem čas strávený s chůvou všemožně nahradit, ale pak padám únavou.

V čem je podnikání na mateřské skvělé?

Skvělé je v tom, že jsem pánem svého času. Komunikace se zákazníkem mě nabíjí a moc baví.

Děti mi současně přináší spoustu inspirace. To byste nevěřili, jak se dá využít stavění lega nebo péče o křečky v byznysu 😉.

Jak vypadá můj běžný den?

Ráno máme docela honičku. Vstáváme kolem šesté hodiny. Než vypravíme staršího syna do školky a zpacifikujeme toho mladšího, je půl deváté. To přichází chůva. Předáváme si všechny důležité informace a já už se jednou rukou připojuji k síti. V 9:00 začínám online workshop s klientem. Většinou pracuji do 14 hodin. Po večerech pak řeším maily a rozvoj podnikání. Právě teď připravuji svůj web a rozšíření služeb směrem k zákazníkům. Zůstávám se svými klienty v kontaktu dlouhodobě a postupně přicházíme na nové věci, se kterými jim můžu pomoct.

Co bych vzkázala všem ženám, které o podnikání na mateřské uvažují?

Z vlastní zkušenosti vím, že odhodlání je alfou i omegou. Pak už to jde tak nějak samo. Když máte nápad a chuť podnikat, na nic nečekejte a běžte si založit živnosťák. Plánujte svůj čas. Postupně si najdete vlastní režim a systém, který bude vyhovovat vám i ostatním členům rodiny. První rok podnikání je fakt náročný. Vydržte! I když je to klišé – chce to jen čas.

Míša

Toto byste měli o LinkedIn vědět

Amet minim mollit non deserunt est sit aliqua dolor do amet sint officia consequat duis enim mollit exercitation.

Our Company

Míša píše

Získejte přehled. Pravidelně pro vás píšu tipy, návody a vychytávky, které se mě osvědčily v praxi.

Poslední články