„Podnikat jsem začala až na mateřské.“ Většina žen, které tuhle větu vysloví, si k podnikání přičichly už s prvním dítkem. Moje rozhodnutí podnikat přišlo o něco později. Při odchodu na druhou mateřskou jsem měla bytostnou chuť „něco“ dělat. Něco, u čeho si mentálně odpočinu od plínek, mléka a básniček. Když má člověk dávat (a že toho děti pojmou), musí taky někde brát. Na to by měl být zákon. 😉
Své o tom ví i moje kamarádka Sára, která se mě koncem léta vyptávala na podnikání s velkým zájmem.
A tak jsem si řekla, že ten náš rozhovor pošlu dál. Třeba některou z vás taky nakopne.
Jak jsem se k podnikání dostala?
Při odchodu na druhou mateřskou jsem sršela elánem. Návrat do původní profese event managera bych ale s dětmi nezvládla. Překypující energie se u nás doma nesnesitelně kumulovala. Manžel mi udělal ohromnou radost, když mě propojil s jeho obchodním partnerem, který potřeboval pomoct s LinkedIn. Měla jsem z toho neuvěřitelně skvělý pocit. Když jsme projekt dotáhli do konce, zjistila jsem tři zásadní věci:
- Bytostně potřebuju zaměstnat mozek – přináší mi to radost a doma pak všechno nějak lépe funguje.
- LinkedIn mě baví a dává mi oproti jiným sociálním sítím smysl.
- Chci v tom pokračovat!
Následovalo seznámení s Petrem Zelenkou, mistrem v Social Selling. Jeho koučing byl skvělý. Jednoho dne přišel a bez obalu se mě zeptal: „Hele a nechceš v tom LinkedIn začít podnikat?“
JO! To bylo ono. Prošla jsem velkým množstvím kurzů v Česku i v zahraničí. Také jsem dost času věnovala sebevzdělávání a rovnou vše aplikovala v mezinárodní společnosti Veritas, která u nás nemá marketingové zastoupení.
Jak jsem získávala další zákazníky?
Staly se dvě zásadní věci. Za prvé - LinkedIn skutečně funguje. Nastavili jsme komunikační taktiku. Zvolili jsme ambasadorku a vytunili její profil. Postupně jsme jí navyšovali síť spojení a pravidelně publikovali příspěvky v návaznosti na komunikační taktiku. Trvalo to pár měsíců, ale partneři, distributoři a zákazníci si toho začali všímat. Povědomí o značce a odbornosti ambasadorky rostlo.
Za druhé – úspěchů si začaly všímat i další firmy. Ptaly se - jak to děláte? Dnes je tomu něco málo přes rok a půl. Za tu dobu mám za sebou 12 projektů. Firmy si vybudovaly značku a většina z nich získala z LinkedIn nové zákazníky. Jsem ráda, že LinkedIn dává mně i mým klientům smysl a všechny postupy a nápady rovnou testujeme v praxi.
Co mě na podnikání překvapilo?
Překvapilo mě všechno 😊. V podnikání jsem byla naprostý nováček. Jak si založit živnostenský list, jsem hledala na Googlu. Tam je naštěstí informací dost. Složitější to bylo doma. Zajistit hlídání a všechny potřeby dětí i rodičů. Musela jsem najmout chůvu pro mladšího syna v jeho šesti měsících. To byla pro mě asi největší rána. Naštěstí si děti na tento režim zvykly poměrně brzo.
Pracuji z domova a to má své výhody i nevýhody. Děti vědí, že jsem doma, ale když mám workshop nebo online konzultaci, nemohou být se mnou. První rok podnikání byl opravdu náročný.
Jak skloubit práci a potřeby tak malých dětí?
Myšlenky, zda se dostatečně věnuji dětem, mám v hlavě prakticky denně. Od kamarádek vím, že je mají i mámy „na plný úvazek“, které logicky potřebují mentální oddech od dětí stejně jako já. Akorát ten čas využívají jinak. To mě trochu uklidňuje. Vše si dávám na misky vah a snažím se dětem čas strávený s chůvou všemožně nahradit, ale pak padám únavou.
V čem je podnikání na mateřské skvělé?
Skvělé je v tom, že jsem pánem svého času. Komunikace se zákazníkem mě nabíjí a moc baví.
Děti mi současně přináší spoustu inspirace. To byste nevěřili, jak se dá využít stavění lega nebo péče o křečky v byznysu 😉.
Jak vypadá můj běžný den?
Ráno máme docela honičku. Vstáváme kolem šesté hodiny. Než vypravíme staršího syna do školky a zpacifikujeme toho mladšího, je půl deváté. To přichází chůva. Předáváme si všechny důležité informace a já už se jednou rukou připojuji k síti. V 9:00 začínám online workshop s klientem. Většinou pracuji do 14 hodin. Po večerech pak řeším maily a rozvoj podnikání. Právě teď připravuji svůj web a rozšíření služeb směrem k zákazníkům. Zůstávám se svými klienty v kontaktu dlouhodobě a postupně přicházíme na nové věci, se kterými jim můžu pomoct.
Co bych vzkázala všem ženám, které o podnikání na mateřské uvažují?
Z vlastní zkušenosti vím, že odhodlání je alfou i omegou. Pak už to jde tak nějak samo. Když máte nápad a chuť podnikat, na nic nečekejte a běžte si založit živnosťák. Plánujte svůj čas. Postupně si najdete vlastní režim a systém, který bude vyhovovat vám i ostatním členům rodiny. První rok podnikání je fakt náročný. Vydržte! I když je to klišé – chce to jen čas.
Míša